Olga Pasiecznik

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) urodziła się na Ukrainie. Studiowała fortepian i pedagogikę muzyczną w rodzinnym Równem. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium, zaś studia podyplomowe w Warszawskiej Akademii Muzycznej. Od 1992 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej.
Ma na swoim koncie szereg liczących się ról, m.in. w operach Monteverdiego, Händla, Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego. Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występuje także w repertuarze kameralnym oraz licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii. Odnosiła sukcesy śpiewając na wielu prestiżowych scenach m.in. Théatre des Champs-Élysées, Théatre Chatelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Palais des Beaux-Arts, Théatre Royal de la Monnaie (Bruksela), Flamandzkiej Operze, Operach Narodowych w Warszawie i Helsinkach.
Niejednokrotnie współpracowała z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią, NOSPR, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Belgii, orkiestrami Opery Narodowej w Kijowie, Narodową Filharmoniczną orkiestrą Rosji, Teatro del Maggio, Musicale Fiorentino (Florencja), RTVE (Hiszpania), La Grande Ecurie et La Chambre du Roy, Orchestre Colonne (Francja), Das Neue Orchester (Kolonia), The English Concert (Wielka Brytania), European Union Baroque Orchestra, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, z zespołem Collegium Vocale Gent i in. pod batutą m.in. M. Creeda, R. Goodmana, W. Kłosiewicza, K. Korda, J.-C. Malgoire’a, P. Neumanna, K. Ono, A. Parrota, K. Pendereckiego, T. Pinnocka, M. Soustrot’a, C. Speringa, M. Viottiego, A. Wita, M. Zanettiego.
W repertuarze śpiewaczki specjalne miejsce zajmuje muzyka barokowa i klasyczna, romantyczna i impresjonistyczna pieśń oraz muzyka współczesna.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch (Holandia, 1994 – II nagroda), Konkursu im. Mirjam Helin w Helsinki (Finlandia, 1999 – II nagroda) oraz Konkursu im. Królowej Elżbiety w Brukseli (III nagroda, Nagroda specjalna w dziedzinie muzyki oratoryjnej oraz Nagroda publiczności). Została wyróżniona także w Polsce – „Paszportem” tygodnika „Polityka” (1997), nagrodą Fryderyk za najlepsze solowe nagranie (Pieśni kurpiowskie K. Szymanowskiego), nagrodą „Orfeusz” festiwalu „Warszawska Jesień” (1999) oraz Złotym Krzyżem Zasługi (2001).
Ma w swoim dorobku fonograficznym ponad 30 płyt, które nagrała m.in. dla firm BeArTon, CD ACCORD, NAXOS i OPUS 111.