O nas
O wydawnictwie BeArTon
Niezależne wydawnictwo płytowe muzyki klasycznej BeArTon zostało założone przez Marka Wierońskiego w 1995 roku w celu rejestracji oryginalnych projektów i wybitnych kreacji wykonawczych.
Do szczególnych osiągnięć wydawnictwa należy sprzedawany w kraju i za granicą fonograficzny cykl Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina; rejestracja chopinowskich interpretacji realizowanych po raz pierwszy w oparciu o źródłowy tekst nutowy zgodny z wolą kompozytora. Cykl otrzymał wiele nagród i wyróżnień: nominacja do Nagrody (Polskiej) Akademii Fonograficznej FRYDERYK 1997,1998 – dla Scherz i Polonezów, GRAND PRIX DU DISQUE Frederic Chopin w 2000 roku dla Walców oraz w 2005 roku dla Rond,ZŁOTE PŁYTY dla Ballad i Koncertów fortepianowych, FRYDERYK 2002 dla całego cyklu oraz nominacja w kategorii NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIA MUZYKI POLSKIEJ. Obok 12 albumów płytowych Serii A Wydania Narodowego, zostały zrealizowane cztery albumy Serii B dotyczącej utworów wydanych po śmierci kompozytora. Wszystkie albumy Serii B zostały zrealizowane w nowym formacie Super Audio (w wersji hybrydowej).
W roku 2000 BeArTon rozpoczął realizację nowego cyklu – Perły Muzyki Polskiej. Jego celem jest rejestracja kreacji wykonawczych – wybitnych i ważnych utworów, wybranych z tysiącletniego dziedzictwa muzyki polskiej. W cyklu o wyrównanym, wysokim poziomie wykonawczo – realizacyjnym ukazały się wielokrotnie nagradzane albumy utworów: Chopina, Zarębskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Karłowicza, Lutosławskiego, Góreckiego, Kilara i in. Od 2004 roku cykl nagrywany jest w nowym formacie Super Audio w wersji hybrydowej, będąc entuzjastycznie przyjmowany w kraju i zagranicą.
Naszą pasją jest muzyka
Kim jesteśmy
Marek Wieroński
Założyciel i właściciel wydawnictwa BeArTon
Muzykolog – Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, publicysta, producent i wydawca, założyciel i właściciel wydawnictwa BeArTon, kompozytor – członek ZAiKS-u.
W latach 70 – tych i 80–tych XX w. związany z czasopismami Jazz, Jazz – Forum, Ekran, Muzyka, Kultura, Argumenty jako publicysta. Równocześnie współpracuje z Polskim Radiem jako kompozytor, aranżer i prowadzący sesje nagraniowe. Jego kompozycje emitowane na radiowej antenie wykonywane są także w Debiutach i Premierach wielu edycji Festiwalu Piosenki w Opolu oraz na innych ogólnopolskich imprezach [laureat XIX Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych – Śpiewajmy poezję w Olsztynie]. Jego współpraca z TVP dotyczy początkowo roli prezentera programów muzycznych Telewizyjnego Ekranu Młodych, potem kierownika muzycznego widowisk. Marek Wieroński w latach 1973–1981 obok pracy twórczej i publicystycznej realizuje estradowe widowiska muzyczne z udziałem popularnych wykonawców. Zajmuje się też dydaktyką i prowadzi artystyczne warsztaty muzyczne. Po roku 1981 wyjeżdża na kontrakty do Niemiec, Danii, Norwegii, Słowenii i USA. W okresie XX wiecznej działalności pełni różne funkcje społeczne. Jest członkiem Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Trzy kolejne kadencje pełni funkcję wiceprzewodniczącego zarządu Stowarzyszenia STOMUR. Jest współzałożycielem Związku Artystów Wykonawców STOART [SPAM, PSJ, STOMUR] chroniącego prawa muzyków wszystkich specjalności; filharmonicznych, jazzowych i rozrywkowych. Jako Prezes Zarządu Związku [1995-1999] Marek Wieroński przyczynia się do uzyskania statusu członka STOART w AEPO [Stowarzyszenie Organizacji Wykonawców Europejskich], a poprzez negocjacje umów międzynarodowych poszerza pakiet ochrony STOART, o ok. 100 000 muzyków europejskich. W roku 1998 zostaje powołany przez Ministra Kultury i Sztuki na arbitra Komisji Prawa Autorskiego MKiS.
Na początku lat 90-tych Marek Wieroński realizuje projekty symfoniczne; opracowuje na orkiestrę utwory Chopina, Stinga, Modern Talking. Stanowią one repertuar trzech albumów płytowych nagranych z udziałem Kijowskich Filharmoników. Powodzeniem cieszy się album Chopin Fantasy, sprzedany w Japonii w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. Praca nad albumem staje się inspiracją do kontynuacji chopinowskich nagrań, ale w oparciu o najbardziej autentyczny tekst nutowy zgodny z wolą kompozytora. Ich podstawę stanowi Wydanie Narodowe dzieł wszystkich Chopina redagowane przez profesora Jana Ekiera. To źródłowe wydanie bierze pod uwagę wszystkie dostępne źródła i nowoczesne metody badawcze. Idea rejestracji całej twórczości Chopina w oparciu o tą epokową edycję inicjuje działalność Marka Wierońskiego jako producenta i wydawcy albumów płytowych klasyki. W tym celu zakłada on w 1995 roku niezależne Wydawnictwo Fonograficzne BeArTon. Podejmuje współpracę z prof. Janem Ekierem, Fundacją Wydania Narodowego i środowiskiem prominentnych artystów. Wśród nich są: pianiści – Stanisław Bunin, Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Wojciech Świtała, wirtuozi skrzypiec – Konstanty Andrzej Kulka, Jakub Jakowicz i Agata Szymczewska, wiolonczeliści – Andrzej Bauer, londyńczyk Robert Cohen i Tomasz Strahl, wokaliści – Adam Kruszewski, Olga Pasiecznik, Artur Ruciński i Iwona Sobotka, zespoły – Ars Cantus, Aukso, Royal String Quartet i orkiestra Sinfonia Varsovia, dyrygenci – Jacek Kaspszyk, Jan Łukaszewski, Jerzy Maksymiuk i Marek Moś, chóry – Polski Chór Kameralny i Chór Polskiego Radia. Wysoką jakość realizacyjną wydawnictwa gwarantują reżyserzy dźwięku; specjaliści najwyższej próby; Julita Emanuiłow, Gabriela Blicharz, Andrzej Lupa, Lech Dudzik, Zbigniew Kusiak. Także współpraca ze Studiem Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz dwoma tłoczniami: polską TAKT i austriacką Sony DADC.
Nagrody i wyróżnienia
Albumy płytowe wydane przez Bearton zdobyły wiele nagród i wyróżnień.
1998
- CDB005 Chopin – Polonezy – FRYDERYK nominacja (Muzyka solowa)
- CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse – FRYDERYK nominacja (Muzyka solowa)
2000
- CDB008 Chopin – Walce i inne utwory – Grand Prix du Disque Frédéric Chopin (Utwory solowe)
2001
- CDB018 The Best of Paderewski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)
2002
- Fryderyk Chopin – Wydanie Narodowe – 12 Voluminów – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Solowa)
- CDB001 Chopin – Ballady, Fantazja
- CDB002/003 Chopin – Nokturny
- CDB005 Chopin – Polonezy
- CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse
- CDB007 Chopin – Etiudy
- CDB008 Chopin – Walce i inne utwory
- CDB009 Chopin – Preludia, Impromptus
- CDB010 Chopin – Sonaty
- CDB012/013 Chopin – Mazurki
- CDB014 Chopin – Utwory na fortepian i orkiestrę
- CDB015 Chopin – Koncerty fortepianowe
- CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert
- Fryderyk Chopin – Wydanie Narodowe – 12 Voluminów – FRYDERYK nominacja (Kategoria Specjalna – Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
- CDB001 Chopin – Ballady, Fantazja
- CDB002/003 Chopin – Nokturny
- CDB005 Chopin – Polonezy
- CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse
- CDB007 Chopin – Etiudy
- CDB008 Chopin – Walce i inne utwory
- CDB009 Chopin – Preludia, Impromptus
- CDB010 Chopin – Sonaty
- CDB012/013 Chopin – Mazurki
- CDB014 Chopin – Utwory na fortepian i orkiestrę
- CDB015 Chopin – Koncerty fortepianowe
- CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert
- CDB020 Wojciech Kilar – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Współczesna)
- CDB020 Wojciech Kilar – FRYDERYK nominacja (Kategoria Specjalna – Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2003
- CDB024/25 Claude Debussy – Preludia – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Solowa)
- CDB0026/27 CDB0026/27 Henryk Mikołaj Górecki – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Współczesna)
- CDB0026/27 Henryk Mikołaj Górecki – FRYDERYK nagroda (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2004
- CDB0017 Arcydzieła Muzyki Chorałowe – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Wokalna)
- CDB030 VIVALDI – Cztery pory roku – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)
- CDB029 Lutosławski – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Współczesna)
2005
- CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert – Grand Prix du Disque Frédéric Chopin (Utwory fortepianowe)
- CDB031 Szymanowski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)
- CDB031 Szymanowski – FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2006
- CDB034 Musica Divina – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Dawna)
- CDB035 Kwartety Moniuszki, Szymanowskiego, Bacewicz – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
- CDB036 The Best of Zarębski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
- CDB035 Kwartety Moniuszki, Szymanowskiego, Bacewicz – FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2008
- CDB037 Chopin – Polonezy [B] – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Solowa)
2009
- CDB039 Utwory Kameralne Chopina – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
- CDB043 Mieczysław Karłowicz – Koncert Skrzypcowy, Odwieczne Pieśni – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca)
- CDB043 Mieczysław Karłowicz – Koncert Skrzypcowy, Odwieczne Pieśni FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2010
- CDB044 AUKSO – Bacewicz, Penderecki, Kancheli – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Współczesna)
2011
- CDB049 Chopin AUKSO – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca)
- CDB049 Chopin AUKSO – FRYDERYK nagroda (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
2014
- CDB052 Lutosławski vol. 2 – FRYDERYK – nominacja (Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca)
Więcej informacji o nagrodach na stronach www organizatorów konkursów.
Nagrodzone i wyróżnione płyty wydane przez BeArTon
Nagrane przez BeArTon