O nas

Niezależne wydawnictwo płytowe

muzyki klasycznej

O wydawnictwie BeArTon

Niezależne wydawnictwo płytowe muzyki klasycznej BeArTon zostało założone przez Marka Wierońskiego w 1995 roku w celu rejestracji oryginalnych projektów i wybitnych kreacji wykonawczych.

Do szczególnych osiągnięć wydawnictwa należy sprzedawany w kraju i za granicą fonograficzny cykl Wydania Narodowego dzieł Fryderyka Chopina; rejestracja chopinowskich interpretacji realizowanych po raz pierwszy w oparciu o źródłowy tekst nutowy zgodny z wolą kompozytora. Cykl otrzymał wiele nagród i wyróżnień: nominacja do Nagrody (Polskiej) Akademii Fonograficznej FRYDERYK 1997,1998 – dla Scherz i Polonezów, GRAND PRIX DU DISQUE Frederic Chopin w 2000 roku dla Walców oraz w 2005 roku dla Rond,ZŁOTE PŁYTY dla Ballad i Koncertów fortepianowych, FRYDERYK 2002 dla całego cyklu oraz nominacja w kategorii NAJWYBITNIEJSZE NAGRANIA MUZYKI POLSKIEJ. Obok 12 albumów płytowych Serii A Wydania Narodowego, zostały zrealizowane cztery albumy Serii B dotyczącej utworów wydanych po śmierci kompozytora. Wszystkie albumy Serii B zostały zrealizowane w nowym formacie Super Audio (w wersji hybrydowej).

W roku 2000 BeArTon rozpoczął realizację nowego cyklu – Perły Muzyki Polskiej. Jego celem jest rejestracja kreacji wykonawczych – wybitnych i ważnych utworów, wybranych z tysiącletniego dziedzictwa muzyki polskiej. W cyklu o wyrównanym, wysokim poziomie wykonawczo – realizacyjnym ukazały się wielokrotnie nagradzane albumy utworów: Chopina, Zarębskiego, Paderewskiego, Szymanowskiego, Karłowicza, Lutosławskiego, Góreckiego, Kilara i in. Od 2004 roku cykl nagrywany jest w nowym formacie Super Audio w wersji hybrydowej, będąc entuzjastycznie przyjmowany w kraju i zagranicą.

Naszą pasją jest muzyka

Kim jesteśmy

Marek Wieroński

Marek Wieroński

Marek Wieroński

Założyciel i właściciel wydawnictwa BeArTon

Muzykolog – Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, publicysta, producent i wydawca, założyciel i właściciel wydawnictwa BeArTon, kompozytor – członek ZAiKS-u.

W latach 70 – tych i 80–tych XX w. związany z czasopismami Jazz, Jazz – Forum, Ekran, Muzyka, Kultura, Argumenty jako publicysta. Równocześnie współpracuje z Polskim Radiem jako kompozytor, aranżer i prowadzący sesje nagraniowe. Jego kompozycje emitowane na radiowej antenie wykonywane są także w Debiutach i Premierach wielu edycji Festiwalu Piosenki w Opolu oraz na innych ogólnopolskich imprezach [laureat XIX Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych – Śpiewajmy poezję w Olsztynie]. Jego współpraca z TVP dotyczy początkowo roli prezentera programów muzycznych Telewizyjnego Ekranu Młodych, potem kierownika muzycznego widowisk. Marek Wieroński w latach 1973–1981 obok pracy twórczej i publicystycznej realizuje estradowe widowiska muzyczne z udziałem popularnych wykonawców. Zajmuje się też dydaktyką i prowadzi artystyczne warsztaty muzyczne. Po roku 1981 wyjeżdża na kontrakty do Niemiec, Danii, Norwegii, Słowenii i USA. W okresie XX wiecznej działalności pełni różne funkcje społeczne. Jest członkiem Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Trzy kolejne kadencje pełni funkcję wiceprzewodniczącego zarządu Stowarzyszenia STOMUR. Jest współzałożycielem Związku Artystów Wykonawców STOART [SPAM, PSJ, STOMUR] chroniącego prawa muzyków wszystkich specjalności; filharmonicznych, jazzowych i rozrywkowych. Jako Prezes Zarządu Związku [1995-1999] Marek Wieroński przyczynia się do uzyskania statusu członka STOART w AEPO [Stowarzyszenie Organizacji Wykonawców Europejskich], a poprzez negocjacje umów międzynarodowych poszerza pakiet ochrony STOART, o ok. 100 000 muzyków europejskich. W roku 1998 zostaje powołany przez Ministra Kultury i Sztuki na arbitra Komisji Prawa Autorskiego MKiS.

Na początku lat 90-tych Marek Wieroński realizuje projekty symfoniczne; opracowuje na orkiestrę utwory Chopina, Stinga, Modern Talking. Stanowią one repertuar trzech albumów płytowych nagranych z udziałem Kijowskich Filharmoników. Powodzeniem cieszy się album Chopin Fantasy, sprzedany w Japonii w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy. Praca nad albumem staje się inspiracją do kontynuacji chopinowskich nagrań, ale w oparciu o najbardziej autentyczny tekst nutowy zgodny z wolą kompozytora. Ich podstawę stanowi Wydanie Narodowe dzieł wszystkich Chopina redagowane przez profesora Jana Ekiera. To źródłowe wydanie bierze pod uwagę wszystkie dostępne źródła i nowoczesne metody badawcze. Idea rejestracji całej twórczości Chopina w oparciu o tą epokową edycję inicjuje działalność Marka Wierońskiego jako producenta i wydawcy albumów płytowych klasyki. W tym celu zakłada on w 1995 roku niezależne Wydawnictwo Fonograficzne BeArTon. Podejmuje współpracę z prof. Janem Ekierem, Fundacją Wydania Narodowego i środowiskiem prominentnych artystów. Wśród nich są: pianiści – Stanisław Bunin, Krzysztof Jabłoński, Janusz Olejniczak Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, Wojciech Świtała, wirtuozi skrzypiec – Konstanty Andrzej Kulka, Jakub Jakowicz i Agata Szymczewska, wiolonczeliści – Andrzej Bauer, londyńczyk Robert Cohen i Tomasz Strahl, wokaliści – Adam Kruszewski, Olga Pasiecznik, Artur Ruciński i Iwona Sobotka, zespoły – Ars Cantus, Aukso, Royal String Quartet i orkiestra Sinfonia Varsovia, dyrygenci – Jacek Kaspszyk, Jan Łukaszewski, Jerzy Maksymiuk i Marek Moś, chóry – Polski Chór Kameralny i Chór Polskiego Radia. Wysoką jakość realizacyjną wydawnictwa gwarantują reżyserzy dźwięku; specjaliści najwyższej próby; Julita Emanuiłow, Gabriela Blicharz, Andrzej Lupa, Lech Dudzik, Zbigniew Kusiak. Także współpraca ze Studiem Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz dwoma tłoczniami: polską TAKT i austriacką Sony DADC.

Nagrody i wyróżnienia

Albumy płytowe wydane przez Bearton zdobyły wiele nagród i wyróżnień.

1998

  • CDB005 Chopin – Polonezy – FRYDERYK nominacja (Muzyka solowa)
  • CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse – FRYDERYK nominacja (Muzyka solowa)

2000

  • CDB008 Chopin – Walce i inne utwory – Grand Prix du Disque Frédéric Chopin (Utwory solowe)

2001

  • CDB018 The Best of Paderewski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)

2002

  • Fryderyk Chopin – Wydanie Narodowe – 12 Voluminów – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Solowa)
  1. CDB001 Chopin – Ballady, Fantazja
  2. CDB002/003 Chopin – Nokturny
  3. CDB005 Chopin – Polonezy
  4. CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse
  5. CDB007 Chopin – Etiudy
  6. CDB008 Chopin – Walce i inne utwory
  7. CDB009 Chopin – Preludia, Impromptus
  8. CDB010 Chopin – Sonaty
  9. CDB012/013 Chopin – Mazurki
  10. CDB014 Chopin – Utwory na fortepian i orkiestrę
  11. CDB015 Chopin – Koncerty fortepianowe
  12. CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert
  • Fryderyk Chopin – Wydanie Narodowe – 12 Voluminów – FRYDERYK nominacja (Kategoria Specjalna – Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)
  1. CDB001 Chopin – Ballady, Fantazja
  2. CDB002/003 Chopin – Nokturny
  3. CDB005 Chopin – Polonezy
  4. CDB006 Chopin – Scherza, Wariacje, Berceuse
  5. CDB007 Chopin – Etiudy
  6. CDB008 Chopin – Walce i inne utwory
  7. CDB009 Chopin – Preludia, Impromptus
  8. CDB010 Chopin – Sonaty
  9. CDB012/013 Chopin – Mazurki
  10. CDB014 Chopin – Utwory na fortepian i orkiestrę
  11. CDB015 Chopin – Koncerty fortepianowe
  12. CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert
  • CDB020 Wojciech Kilar – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Współczesna)
  • CDB020 Wojciech Kilar – FRYDERYK nominacja (Kategoria Specjalna – Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2003

  • CDB024/25 Claude Debussy – Preludia – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Solowa)
  • CDB0026/27 CDB0026/27 Henryk Mikołaj Górecki – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Współczesna)
  • CDB0026/27 Henryk Mikołaj Górecki – FRYDERYK nagroda (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2004

  • CDB0017 Arcydzieła Muzyki Chorałowe – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Wokalna)
  • CDB030 VIVALDI – Cztery pory roku – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)
  • CDB029 Lutosławski – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Współczesna)

2005

  • CDB019 Chopin – Ronda, Allegro de concert – Grand Prix du Disque Frédéric Chopin (Utwory fortepianowe)
  • CDB031 Szymanowski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Orkiestrowa)
  • CDB031 Szymanowski – FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2006

  • CDB034 Musica Divina – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Dawna)
  • CDB035 Kwartety Moniuszki, Szymanowskiego, Bacewicz – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
  • CDB036 The Best of Zarębski – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
  • CDB035 Kwartety Moniuszki, Szymanowskiego, Bacewicz – FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2008

  • CDB037 Chopin – Polonezy [B] – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Solowa)

2009

  • CDB039 Utwory Kameralne Chopina – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Kameralna)
  • CDB043 Mieczysław Karłowicz – Koncert Skrzypcowy, Odwieczne Pieśni – FRYDERYK nagroda (Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca)
  • CDB043 Mieczysław Karłowicz – Koncert Skrzypcowy, Odwieczne Pieśni FRYDERYK nominacja (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2010

  • CDB044 AUKSO – Bacewicz, Penderecki, Kancheli – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Współczesna)

2011

  • CDB049 Chopin AUKSO – FRYDERYK nominacja (Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca)
  • CDB049 Chopin AUKSO – FRYDERYK nagroda (Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej)

2014

  • CDB052 Lutosławski vol. 2 – FRYDERYK – nominacja (Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca)

Więcej informacji o nagrodach na stronach www organizatorów konkursów.

Międzynarodowy Konkurs Płytowy Grand Prix du Disque Frédéric Chopin

Międzynarodowy Konkurs Płytowy
Grand Prix du Disque
Frédéric Chopin

Nagrody Fryderyk
przyznaje
Akademia Fonograficzna

Nagrodzone i wyróżnione płyty wydane przez BeArTon

Nagrane przez BeArTon

Jakość dźwięku


Do jakości dźwięku naszych nagrań przywiązujemy wielką wagę. Dlatego płyty nagrywane przez BeArTon są realizowane przez najlepszych specjalistów z tej dziedziny. Pracowali dla nas m.in.
Zbigniew Kusiak

Zbigniew Kusiak

Julita Froniłow

Julita Emanuiłow

Andrzej Lupa

Andrzej Lupa

SPRAWDŹ

Jakość naszych nagrań w opinii ekspertów

Mamy wielką satysfakcję, jeżeli jakość naszych nagrań jest dobrze oceniana przez niezależnych ekspertów. Bardzo cenimy opinie niezależnego portalu HRAudio.net. Dlatego bez obaw możemy polecać nasze nagrania nawet najbardziej wymagającym odbiorcom.
SPRAWDŹ